بازاریابی چریکی

آموزش تکنیک ها و روش های بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی چریکی

آموزش تکنیک ها و روش های بازاریابی پارتیزانی

تحلیل ضعف و قدرت یا فرصت و تهدید در بازاریابی پارتیزانی

سال نو بر شما مبارک! امیدوارم در این سال نیز برای شما همراهان مفید باشم.

توی این اقتصاد خراب و تورم و آمار بیکاری بالا من کار از کجا گیربیاورم؟!
اگر یک بازاریاب چریک بتواند نقاط ضعف و قدرت خود را بخوبی شناسایی کند و تهدیدها و فرصت ها را در بازار به روشنی دریابد براحتی می تواند نقشه راه مناسبی برای حرکت در بازار طراحی نماید.
نکته: برای جلوگیری از اطاله مطلب در این مقاله من بروی وضعیت فردی تمرکز می کنم اما شما می توانید آنرا به رفتارهای سازمانی هم گسترش دهید.

 

در صورت تمایل به مطالب تخصصی تر می توانید از پایگاه بازاریاب های چریک دیدن نمایید. 

بازاریاب های چریک بخوبی می دانند که وضعیت بازار هرچقدر سخت تر باشد ، فرصت برای بازاریاب های پارتیزان بهتر می شود. به عبارت بهتر هرچه آب گل آلوده تر ، صید ماهی درشت تر!
تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قدرت و شناسایی واقعی فرصت ها و تهدیدها در مدیریت به تحلیل swot شناخته می شود. یک بازاریاب چریک نیز باید نیم نگرشی به این شیوه تحلیل وضعیت خود داشته باشد.(تحلیل swot در مقالات بعدی آورده خواهد شد) در زمینه نقاط ضعف و قدرت بخاطر داشته باشید که صحبت از وجود یا عدم وجود امکانات درونی است. درون خودتان (به عنوان یک ویزیتور چریک) یا درون شرکتتان (به عنوان یک بازاریاب چریک).
چقدر در بازار نفوذ کرده اید؟ محصول شما تا چه میزان شناخته شده است؟ اهداف پایه ایی تولید محصول شما چیست؟ مخاطب هدف شما در کجای بازار قرار گرفته است؟ مزیت قیمتی شما چیست؟ شما تا حد آموزش دیده و کارامد هستید و شبکه تولید و توزیع شما تا چه حد آموزش دیده و کارامد است؟ هزینه های سنگین تحمیلی به شما از کدام سو است؟
در کجای تواتر حضورتان در بازار نقاط قوتی دارید و در کجای آن ضعیف هستید؟ چگونه می توانید این نقاط ضعف شناسایی شده را تجزیه تحلیل کرده و برای آنها روندی برای تبدیل شدن به نقاط قوت ایجاد نمود؟
اما به چه دلیل باید این نقاط ضعف و قدرت را شناسایی نمود؟ به این دلیل که با بهینه سازی آنها به سوی نقاط قوت شما می توانید در محیط بیرونی و پیرامونی بازار تهدیدها را به فرصت تبدیل نمایید. برای نمونه می توانید با ایجاد مزیت های رقابتی ، تهدید رقبای قوی تر را کمتر نموده و فرصت نفوذ بهتری به بازار برای خود فراهم کنید.
در محیط بازار دو عامل تهدیدها فرصت ها در مقابل هم قرار گرفته اند که اگرچه معمولا برای تازه واردین به بازار معمولا تهدیدها بیشتر از فرصت ها وجود دارند اما با روش تحلیل ذکر شده و تمرکز بروی بازار می توان دریافت که چگونه با تمرکز و کارکردن بروی نقاط ضعف ، فرصت های خود را در بازار بیشتر نماییم.
همچنین در طرف مقابل نیز یک فرصت موجود در بازار ممکن است بتواند انگیزه لازم برای برطرف نمودن نقاط ضعفی در محیط داخلی را ایجاد نماید. در ویزیتوری چریکی شما باید بروی این نکته دقت داشته باشید که عملیات شناسایی یکی از مهمترین بخش های جنگ های چریکی است و چریک ها به هیچ وجه حرکت های کور و ناشناخته انجام نمی دهند. هرچه شناخت شما از محیط های درونی و بیرونی بیشتر و دقیقتر و بهتر باشد ، طرحی که بر اساس آن می توانید در بازار حرکت کنید دقیقتر و بهتر خواهد بود.
هیچ کس نیست که تنها دارای نقاط ضعف باشد و هیچ نقطه قدرتی نداشته باشد و البته هیچ بازاری هم نیست که پر از فرصت باشد و هیچ تهدیدی در آن وجود نداشته باشد. اگر بر این جمله شک دارید ، آنرا از بازاریاب های چریک بپرسید.
این شما هستید که وضعیت خودتان را تعریف می کنید نه وضعیت خوب یا بد بازار.


نویسنده: هادی صرامی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.