بازاریابی چریکی

آموزش تکنیک ها و روش های بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی چریکی

آموزش تکنیک ها و روش های بازاریابی پارتیزانی

مطالعه و بالا بردن سطح اطلاعات عمومی

یک بازاریاب چریک چگونه به کار خود مسلط می‌شود؟ تسلط بر این نکات می‌تواند یک فروشنده را به یک ویزیتور چریک تبدیل نماید. 

 معمولا همه ما دوستان یا آشنایانی داریم که موقع معرفی یک کالا تبحر ذاتی خاصی از خود نشان می دهند و معمولا در میان جوانان از آنها به کامپیوتر یاد می کنند: ایشان همانند یک کامپیوتر همه تاریخ تولد ها را به خاطر دارند ، همه اتفاقات مهم خانوادگی و یا یادبودها را بخوبی می دانند و همیشه و در همه جا حضور ذهن دارند! اگر رفتارهای این افراد را بررسی نماییم متوجه می شویم که برای آنها این نکته که امروز چندم ماه است ، طلوع و غروب خورشید چه زمانی است و چه روزی از هفته است بسیار از دیگر افراد مهمتر است! ایشان هر روز زمان کوتاهی را صرف پیدا نمودن و مطالعه این اوقات می کنند.. خصیصه دیگر این افراد این است که به اخبار و خواندن مجله و روزنامه ها علاقمند هستند.

ذهن این افراد می تواند اتفاقات بزرگ هفته و ماه و سال را که در سطح جهان رخ می دهد به اتفاقات و رویدادهای شخصی و خانوادگی پیوند دهد و هر دو آنها را در کنار هم حفظ و به خاطر بسپارد.

داشتن اطلاعات عمومی فارغ از موضوع و بحث آنها اولین پایه حرفه ویزیتوری است: یک ویزیتور که در مرحله دوم جام جهانی فوتبال به سراغ یک مشتری می رود و از بزرگترین اتفاق در زمینه ورزشی جهان بیخبر است ، در صورتی که با یک مشتری که بسیار به فوتبال علاقمند است روبرو گردد ، احتمالا فرصت بسیار خوبی برای یک فروش بالا را از دست می دهد! به همین طریق بسیاری از مردم به موضوعات مختلفی در اخبار علاقمندند: برخی به کاوش های فضائی برخی به ورزش و هر کسی به رشته خاصی از ورزش ، برخی به حوادث و اتفاقات تاثر برانگیز ، برخی به سیاست ، دیگری به علم رایانه و خلاصه هر مخاطبی مرکز علاقه ائی دارد که می توان با پرداختن به آن تمرکزش را جمع نمود و با نشان دادن دانش خودمان در آن رشته به نوعی احساس هم نظر بودن و تفاهم را به وی القا نماییم و از آن برای جلب اعتماد که یکی از اصول فروش پارتیزانی مناسب است ، استفاده نماییم.

این اتفاق یکی از روش های کلاسیک و متدهای رایج و همیشه موثر حرفه ویزیتوری چریکی است که استفاده از آن ، برگ برنده یک ویزیتور حرفه ائی به حساب می آید. خوب کاملا مشخص است که برای یک ویزیت موفق ویزیتور چریک باید سطح اطلاعات عمومی خود را از حد متوسط جامعه بالاتر ببرد.

این کار البته کار سختی نیست: گوش دادن به اخبار ، خواندن تیتر روزنامه ها و خواندن یک روزنامه که اطلاعات عمومی مختلفی را در آن منتشر می کنند و کنجکاوی درباره هر نکته جدیدی که پیش رویمان قرار می گیرد و یادگیری آن و بطور سطحی از روی آن نگذشتن ، می تواند در مدت کوتاهی سطح اطلاعات عمومی ما را برای حرفه ویزیتوری در حد مطلوبی بالا ببرد.

یکی از چیزهائی که باید در یک ویزیتور چریک به عادت تبدیل شود ، توانائی تمرکز بروی اطلاعات جدید است. خواندن روزنامه و شنیدن با تمرکز اخبار گاهی واقعا به تمرین نیاز دارد. همه ما معمولا از رادیو یا تلوزیون اخبار را می شنویم اما معمولا توجه باید و شایدی به آن نمی کنیم و یا همه ما قطعاتی روزنامه به دستمان می رسد ولی تا واقعا مطلبی علاقه مان را جلب نکند به خواندن آن نمی پردازیم.

یک ویزیتور چریک به این نکته نیاز دارد که فارغ از اینکه به موضوع علاقمند است یا خیر مطالب را بخواند و در جریان آنها قرار گیرد. این به علایق طیف مشتریان که احتمالا قابل دسته بندی هم نخواهد بود مربوط می شود و نه به علایق فردی ویزیتور!

ممکن است شما به عنوان یک کار آموز حرفه ویزیتوری چریکی به ورزش فوتبال علاقه ائی نداشته باشید ولی ناچار خواهید بود که در حد مطلوبی با این رشته ورزشی آشنا شوید ، سرشناسان این ورزش را بشناسید ، اتفاقات مهم این رشته ورزشی و چگونگی برگزاری آنها را بدانید ، قوانین آنرا بدانید و مقداری هم از تاریخچه آن بدانید و در این بین تلاش کنید تا اخبار روز این رشته ورزشی را هم پیگیری نمایید و « چندتائی خبر داغ» درباره آن هم همیشه در «چنته» داشته باشید!

در دیگر زمینه های علایق مردم هم وضع اطلاعات عمومی یک ویزیتور چریک باید به همین منوال باشد: ممکن است شما به کار با رایانه علاقه ائی نداشته باشید ولی باید بتوانید با مشتری که به این کار علاقه زیادی دارد وارد گفتگو شوید!

بنا بر این می توان نتیجه گرفت که این ساده ترین نکته در عین حال سخت ترین آنها هم هست!

بسیاری از ویزیتورهای چریک حرفه ائی زمان هائی را که به ویزیت کردن نمی پردازند صرف کسب اطلاعات از دیگران می کنند. آنها یک ماراتن تبادل اطلاعات ایجاد می کنند و با تحریک دوستانشان با دادن مقداری اطلاعات بروز به ایشان آنها را به هم صحبتی و دادن اطلاعات وادار می کنند و از این مذاکره ها و تبادل اطلاعات مطالب جدیدی می آموزند.

این متد و استفاده بردن از آن نیاز به تمرکز بروی گفت و شنودها و مدیریت نمودن روابط عمومی و اجتماعی خودمان با دوستان و آشنایانمان دارد. یعنی در حین اینکه یک ویزیتور چریک همیشه باید بتواند نکات خوبی برای بیان به دوستان و آشنایان داشته باشد باید بروی این مطلب هم تمرکز داشته باشد که در پی دادن اطلاعات در ازای گرفتن اطلاعات است. پس در حین لذت بردن از حضور در میان جمع دوستان متوجه آنچه باید بیاموزد نیز هست و بین این دو تعادل مناسبی برقرار می نماید. این کار نیاز به تمرکز بالائی دارد و تا زمانیکه واقعا تبدیل به یک عادت روزمره گردد ، چالش هائی را با خود به همراه خواهد داشت. 

می توانید اطلاعات تخصصی تری را در وب سایت آموزش فروش چریکی بیابید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.